Festival v obýváku
Od počátku světové pandemie uběhlo prvních několik měsíců a v obývacím pokoji domu v zapadlé Jihočeské vesničce nesoucí název Keblany se scházíme s partou blízkých přátel. Jakožto lidé stále mladí, nikoliv mladiství a v nejlepších letech přirozeně postrádáme kulturní vyžití v podobě letních koncertů, festivalů, klubů a podobných akcí. Od března tohoto osudového roku se nám každému zrušilo několik, někomu i desítky plánovaných a často také zaplacených akcí. Kouzlo kulturní události, na které se mohl člověk odprostit od útrap každodenního života, povinností v zaměstnání nebo seminárních prací v rámci studia, bylo pryč.
Co nám zbylo?
V době krize se o slovo přihlásila lidská kreativita a fantazie, někde více, někde méně. Zatímco mnoho kulturních akcí a festivalů své každoročně se opakující události rušili, nekterých málo odvážlivců se vrhlo na alternativy, kterým by alespoň z části svým fanouškům vynahradili zábavu, o kterou kvůli pandemii přišli. Několik vyhlášených letních festivalů se rozhodlo pro digitální podobu.
V první polovině léta se většina festivalů odehrávala v různých formách streamů, podcastů nebo videí. Nejsilněji se do nově objeveného světa digitálních festivalů zapsal nejspíše již tradiční belgický Tommorrowland. V průběhu jara organizátoři tohoto festivalu připravili koncept digitálního festivalu, založeného na technologii, která předsnímala vystupující umělce a následně je v reálném čase zasadila na digitálně zkonstruovaná pódia v digitálně navrženém světě. Na vlastních webových stránkách uvedl Tomorrowland, že digitální verzi svého festivalu zvládli připravit za tři měsíce a festivalu se v daném termínu zůčastnilo přes milion online diváků z celého světa.
Další podobnou novinkou může být Hydeout festival ze Singapuru, což je v minulém roce nově vzniklá platforma charakterizující sebe sama jako revoluci v hudebním průmyslu. Z původně plánovaného reálného festivalu se kvůli pandemii velmi rychle stal digitální novinkou. Zakladatelé tento festival popisují jako platformu nabízející nový prožitek hudby. Platforma nabízí návštěvníkovi celkem tři digitální světy (HydeCity, HydeIsland a HydeEscape) a každý tento dvět má své další stupně. V rámci festivalu je zavedená také vlastní měna „hydecion“, za kterou si může návštěvník například vytvářet vlastního digitálního avatara.
Zdroje